Kobieta24.pl
Moda Uroda Zdrowie Miłość Gotowanie LifeStyle Życie Gwiazd hiTech
Reklama w Kobieta24.pl

Nowe badania potwierdzają biodostępność polifenoli występujących w napojach owocowych
napoje | dieta | coca | cola | polifenole | bio |

Warszawa, 24 czerwca 2010 r. – Nowe badania opublikowane w specjalnym wydaniu internetowym Molecular Nutrition and Food Research1, oparte na wcześniejszym raporcie Journal of Agricultural and Food Chemistry,2 wskazują, że sok bogaty w polifenole (P-R) może być efektywnym źródłem dostępnych biologicznie polifenoli, które zazwyczaj wymagają spożycia kilku różnych produktów spożywczych i napojów pochodzenia roślinnego. Stwierdzono również, że polifenole zawarte w sokach P-R były skutecznie wchłaniane przez krew, wykazując potencjał do dostarczania tych korzystnych związków, dzięki piciu odpowiednich napojów owocowych, co dowodzi, że napoje owocowe mogą być ich źródłem w diecie.





Na co dzień, korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia owoców i warzyw są po części związane ze spożywaniem niezbędnych składników bioaktywnych, takich jak witaminy, składniki mineralne, błonnik oraz polifenole.3 Niniejszy projekt badawczy, jeden z kilku niedawno zakończonych i wspieranych przez firmę Coca-Cola, został przeprowadzony przez szkocki Uniwersytet w Glasgow i miał na celu określenie biodostępności, wchłaniania i metabolizmu zróżnicowanego spektrum związków fenolowych i polifenolowych, występujących w prototypowych sokach P-R bogatych w polifenole. Głównym zadaniem było ustalenie, czy napój, stanowiący mieszaninę wyciągów z różnych źródeł, jest w stanie dostarczyć w/w związki do organizmu. Badanie miało również odpowiedzieć na pytanie, czy mieszaniny ekstraktów owocowych i herbacianych mogą być właściwym sposobem uzupełniania diety w polifenole.

Prototypowy napój powstał w wyniku testów na składnikach występujących w naturalnych źródłach polifenoli, takich jak winogrona, jabłka, owoce cytrusowe, czy zielona herbata. Wchłanianie i metabolizm macierzystych związków polifenolowych i/lub ich metabolitów było analizowane w próbkach osocza i moczu pobranych od dziesięciu zdrowych ochotników w okresie 24-godzin po podaniu napojów P-R. Wyniki badań farmakokinetyki osocza i powrotu do normy metabolitów w moczu wykazały, że dostępność flawan-3-oli z herbaty, flawanonów z owoców cytrusowych, dihydrochalkonów i kwasu 5-O-kawoilochinowego z jabłek, zarówno pod względem ilościowym, jak i ilościowymi, w większości przypadków nieznacznie różniła się od wyników osiągniętych w innych badaniach żywieniowych nad zieloną herbatą, sokiem pomarańczowym, sokiem jabłkowym i kawą. Oznacza to, że mieszanina związków polifenolowych w napojach owocowych P-R jest wchłaniana i wydalana w podobny sposób, jak miałoby to miejsce, gdyby były one spożywane z poszczególnych naturalnych źródeł.1 Ponadto wykazano, że różne typy polifenoli były wchłaniane przez organizm w różnym tempie oraz w różnych miejscach przewodu pokarmowego, co sugeruje, że gdy poda się je razem, potencjalne metabolity ochronne polifenoli będą utrzymywały się w krwiobiegu dłużej, niż miałoby to miejsce w przypadku jednego, dostarczonego niezależnie źródła tych ekstraktów.

Prowadzący badanie prof. Alan Crozier z Instytutu Biomedycyny i Żywienia Człowieka Uniwersytetu w Glasgow, powiedział: "Badanie to jest dla nas bardzo zachęcające, ponieważ stanowi istotny miernik tego, że różnorodne polifenole mogą być dostarczane do organizmu poprzez spożycie szklanki soku, czy też napoju owocowego, co jest szczególnie wygodne dla konsumentów prowadzących szczególnie aktywny tryb życia".

Dodatkowe badania

Kolejne badania, opublikowane w majowym numerze Journal of Agriculture and Food Chemistry, miały na celu określenie biodostępności i metabolizmu flawanonów – głównej grupy polifenoli obecnych w pomarańczy – w napoju pomarańczowym Minute Maid wzbogaconym flawanonami i w soku pomarańczowym Cappy. Sok pomarańczowy jest bogatym źródłem flawanonów, które występują w nim zarówno w formie rozpuszczalnej, jak i nierozpuszczalnej. Badania wykazały, że rozpuszczalność flawanonów w soku, a zwłaszcza hesperydyny, jest kluczowym czynnikiem absorpcji flawanonów z pomarańczy. Ponadto, proces technologiczny w produkcji napoju może mieć również wpływ na skład, a co za tym idzie, na biodostępność flawanonów.4

Badanie przeprowadzone przez prof. Tomasa Barberana i jego zespół w Instytucie CEBAS (CSIC, Murcia, Hiszpania)4 wykazało, że zwiększenie stężenia flawanonów w soku przez dodanie ekstraktu flawanonów z pomarańczy, ma wpływ na proporcje między związkami rozpuszczalnymi a nierozpuszczalnymi, a także zwiększa absorpcję w jelicie i biodostępność tych związków.

Prof. Tomas Barberan powiedział: "Oba te badania pomagają dokładniej określić warunki, w których polifenole mogą być przyswajalne przez organizmu. Stanowią one również ważny punkt wyjścia dla określenia korzystnego wpływu polifenoli, w szczególności flawanonów w owocach cytrusowych." Badania te zostały sfinansowane przez firmę Coca-Cola, która we współpracy z wiodącymi naukowcami z całego świata, w dalszym ciągu wspiera aktywnie badania pogłębiające wiedzę na temat korzystnego wpływu polifenoli i sposobów, jak uczynić je łatwo dostępnymi dla konsumentów.

Komentarz Prof. Dr hab. Jan Oszmiański

Kierownik Wydziału Nauk o Żywnosci, Katedry Technologii Owoców, Warzyw i Zbóż Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

W bardzo licznych badaniach in vitro udowodniono korzystne działanie przeciwutleniające związków polifenolowych. Jednakże w przypadku organizmów żywych in vivo ta aktywność w znacznym stopniu zależy od biodostępności tych związków to jest od stopnia wchłaniania i metabolizmu. Zagadnienia te są mniej poznane z powodu trudności i wysokich kosztów badań na organizmach żywych. Wiele czynników wpływa na biodostępność związków polifenolowych w spożywanych pokarmach jak np. rozpuszczalność, stężenie, rodzaj towarzyszących substancji i wiele innych. Dlatego bardzo cenne są wyniki badań opublikowane w Journal of Agricultural and Food Chemistry, które wykazały że sok bogaty w polifenole może skutecznie dostarczać mieszankę dostępnych biologicznie polifenoli, które zazwyczaj wymagają spożycia kilku różnych produktów spożywczych i napojów pochodzenia roślinnego. Kierunek badań polegający na właściwym dobrze składników polifenolowych i substancji towarzyszących w napoju dla poprawy skuteczności wchłaniania tych substancji w krwioobiegu jest bardzo interesujący. Dzięki spożywaniu odpowiednio skomponowanych napojów owocowych można będzie uzyskać dobre efekty w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.

Kolejne badanie, opublikowane w tym samym prestiżowym czasopiśmie naukowym Journal of Agriculture and Food Chemistry, które dotyczyły biodostępności i metabolizmu flawanonów - polifenoli obecnych w pomarańczy - we wzbogaconym flawanonami napoju na bazie soku pomarańczowego Minute Maid, i soku pomarańczowego Cappy również są bardzo istotne w ocenie wartości biologicznej produktów. Badanie przeprowadzone przez prof. Tomasa Barberan i jego zespół w Instytucie CEBAS (CSIC, Murcia, Hiszpania) wykazało, że bardzo istotne dla zwiększenia przyswajalności polifenoli jest ich stężenie i obecność innych substancji towarzyszących jak rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik. W naszych badaniach w Zakładzie Technologii Owoców i Warzyw Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nad mętnym sokiem jabłkowym wykazaliśmy tworzenie połączeń rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika ze związkami polifenolowymi (Oszmiański J., Wojdyło A, Kolniak J.:Effect of enzymatic mash treatment and storage on phenolic composition, antioxidant activity, and turbidity of cloudy apple juice. J. Agric. Food Chem., 2009, 57 (15), 7078–7085).





Bądź pierwsza - Napisz komentarz

Dodaj swoją publikację


 
Przeczytaj także
» Dieta czy sport ? co lepsze w odchudzaniu
» Sposób na zdrowe jedzenie w restauracji
» Jak sprawić, by Twój maluszek szybko miał pełny brzuszek?
» Wiosenne odchudzanie
» Parostatkiem w piękny rejs
» Jak wykorzystać aromatyczne olejki?
» Ugaś pragnienie swojej skóry
» Gdzie zimą na plażę?
» Konkurs na redaktora portalu ślubnego
» Nowe specjalistyczne kremy do rąk o lekkiej konsystencji
» Przyjazne słońce dla całej rodziny
» Wzruszający film na podstawie bestsellerowej powieści Nicholasa Sparksa już na Blu-ray i DVD!
» Długi sweter na długie zimowe wieczory
» Kolekcja „Marsylia” marki Pinio, czyli francuski design dla najmłodszych
» Jak leczyć chore zatoki?
» Pasta z bakłażana i oliwek
» Naturia Body – siła naturalnych ekstraktów roślinnych i owocowych
» Kam sigma 2 – kolejna odsłona wygody
» Auto-pielęgnacja jesienią
» Kwietniowe premiery w Zone Club


Kobieca sonda

Czy jesteś za wprowadzeniem całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych i restauracjach?

Tak, jestem za wprowadzeniem zakazu
Nie, obecne zakazy wystarczą
Zakaz powinien dotyczyć tylko restauracji
Zakaz powinien dotyczyć tylko miejsc publicznych
Jestem przeciwko wszelkim zakazom palenia

  + Wyniki

 
Tagi serwisu kobieta24.pl
Moda  Uroda  Fryzury  Pokazy mody   Bielizna damska Skuteczne diety Paznokcie Orsay Metamorfozy Sukienki Leki  Szybkie odchudzanie
Przepisy kulinarne

Gorąco Polecamy:







Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2010 Kobieta24.pl / reklama / kontakt/współpraca